För att göra det så enkelt som möjligt för dig att parkera så erbjuder vi fyra olika tillvägagångssätt för dig att lösa biljett på.
Om en betalautomat av någon anledning inte fungerar så är det viktigt att du betalar med något av våra andra alternativ för att inte riskera att få en lapp. Längre ner på sidan hittar du även information om hur du får tillgång till ditt kvitto.
Vid betalning med sms, app eller talsvar registreras en digital biljett som våra parkeringsvakter kan se i sitt system, och gäller på samma sätt som en fysisk pappersbiljett. Var noga med att slutföra de digitala betalningarna så att du får antingen ett kvitto eller en bekräftelse på att parkeringen är registrerad.
Bredvid automaterna finns vanligtvis en skylt med information om våra alternativa betalmetoder. Även betalmetoderna som inte kräver en app går genom app-företagen, såsom sms-betalning och talsvar. På skylten finns instruktioner om hur du går tillväga.
OBS! Kundtjänst har inte möjlighet att ta emot registreringsnummer eller andra uppgifter som ersättning för en giltig biljett.
Kort
I våra biljettautomater går det endast att betala med kort.
En del av våra biljettautomater är nu också helt digitala. Det innebär att du inte får någon fysisk biljett när du betalar för din parkering, utan att du istället registrerar parkeringen på ditt registreringsnummer. En annan nyhet i dessa automater är att de även är in- och utcheckningsbara, vilket innebär att du endast betalar för den tid du använt parkeringen. För att avsluta en parkering, följ anvisningarna på automaten.
I dessa automater finns heller inte funktionen att köpa månadskort – detta gör du numera via denna sida eller för vissa anläggningar via apparna Parkster eller Easy Park.
Kvitto får du digitalt via mejl när du registrerar din betalning. Vill du ha ett kvitto i efterhand, klicka här.
Vid de parkeringsplatser där det finns kortautomater kan du betala med följande kort (observera att våra kortautomater inte tar Maestro-kort):
Appar
- Välj vilken app du vill använda och ladda ner den/dem från App Store (Apple) eller Google Play (Android)
- Registrera dina uppgifter samt betalkort
- Leta reda på zonkoden som finns skyltad vid din parkering
- Sök på zonkoden i appen och följ instruktionerna.
Parkster
Med Parkster kan du välja att parkera genom att använda deras app, alternativt smsa eller ringa talsvar. Mer info om sms och talsvar längre ner!
EasyPark
Du parkerar enkelt med EasyParks app även i många städer i resten av Europa. Parkera med EasyPark genom att ladda ner deras app.
Mobill
Mobill tillhandahåller tjänster inom parkering med app, elbilsladdning, digitala p-skivor och sms-parkering. Se mer info om sms-parkering nedan.
Sms
Att betala med sms är ett utmärkt val för dig som inte har en smartphone eller inte kan betala med kort. Både Parkster och Mobill erbjuder sms-parkering som inte kräver att man har en app.
Så här gör du:
Starta parkering:
1. Leta upp parkeringens zonkod. Du hittar den på en skylt i anslutning till parkeringen.
2. Skicka zonkod, registreringsnummer och personnummer till 0707-13 14 15. Exempel: 12345 ABC123 7106061325. För att din sms-parkering ska vara giltig behöver du försäkra dig om att du har fått ett svarskvitto till din mobil. Nästa gång du parkerar behöver du inte skicka ditt personnummer, det behövs bara vid din första parkering. Från och med andra gången du parkering med sms behövs bara zonkod och registreringsnummer.
3. Betala i slutet av månaden. Alla dina parkeringar samlas på en faktura.
Förläng parkering:
1. Skicka ordet ”Förläng” till 0707-13 14 15. Exempel: Förläng
När du har fått en bekräftelse via sms med en ny sluttid är din parkering förlängd och du kan fortsätta förlänga din parkering så många gånger du behöver. Skulle du vilja avsluta din parkering utan att ha utnyttjat din förlängning går det såklart precis lika bra.
Avsluta parkering:
1. Skicka ordet ”Avsluta” till 0707-13 14 15. Exempel: Avsluta
När du har avslutat din parkering får du ett sms som bekräftar att din parkering är avslutad. Då får du också en trevlig översikt som sammanfattar total parkeringstid och kostnad.
Mer information finns på Parksters hemsida, klicka här.
1. Skriv ZON REGISTRERINGSNUMMER LÄNGD (hur länge du vill parkera). Skicka till 0700-861100 (till exempel: 401 ABC123 2h). Tänk på att lägga till ett mellanslag efter ZON och efter REGISTRERINGSNUMMER.
2. Du hittar zon-numret på skyltar och dekaler bredvid parkeringsautomaten eller på parkeringsplatsen/gatan.
3. För att ange längd i timmar, ange antalet följt av ett h, till exempel 2h eller 6h. För att ange längd i minuter, lägg till m, till exempel 25m 45m 90m. För att ange längd i dagar, lägg till ett d, till exempel 1d 2d. Om du inte anger längd får du en biljett som är giltig i normalt en timme.
4. För att förlänga din parkering skickar du en ny beställning genom att använda samma format som tidigare.
Mer information finns på Mobills hemsida, klicka här.
Talsvar
Med ett litet telefonsamtal kan du enkelt parkera via talsvar. Innan du gör din första talsvarsparkering behöver du registrera dig som Parkster-parkerare här. Efter det kan du talsvarsparkera precis när du vill.
Starta din parkering:
- Leta upp parkeringens zonkod. Du hittar den på en skylt i anslutning till parkeringen.
- Ring 010-199 26 16 och följ anvisningarna.
- Efter telefonsamtalet är din parkering startad. När din parkeringstid är på väg att gå ut får du ett SMS som berättar det. Då kan du välja att förlänga den på samma sätt som du startade den, eller låta den gå ut om du inte behöver den längre.
Avsluta din parkering:
- Ring 010-199 26 16 och följ anvisningarna.
- Efter samtalet är din parkering avslutad.
Kvitto
Behöver du kvitto i efterhand på din parkering?
Om du har betalt med någon av apparna så finns kvitton i respektive app.
Om du betalt i automat, vänligen klicka på någon av länkarna nedan och fyll i uppgifterna om parkeringen. Vi har två olika sorters betalautomater, så fungerar inte dina uppgifter via den ena länken, vänligen prova den andra.
Flowbird/Cale
Hectronic