På våra anläggningar erbjuder vi tre olika tillvägagångssätt för dig att lösa biljett på; app, sms och talsvar. Om ett av alternativen av någon anledning inte fungerar så är det viktigt att du betalar med något av våra andra alternativ för att inte riskera att få en lapp. Längre ner på sidan hittar du även vanliga frågor och svar.

Vid betalning med sms, app eller talsvar registreras en digital biljett som våra parkeringsvakter kan se i sitt system, och gäller på samma sätt som en fysisk pappersbiljett. Var noga med att slutföra de digitala betalningarna så att du får antingen ett kvitto eller en bekräftelse på att parkeringen är registrerad.

Vid anläggningarna finns vanligtvis en skylt med information om våra alternativa betalmetoder. Även betalmetoderna som inte kräver en app går genom app-företagen, såsom sms-betalning och talsvar. På skylten finns instruktioner om hur du går tillväga.

OBS! Kundtjänst har inte möjlighet att ta emot registreringsnummer eller andra uppgifter som ersättning för en giltig biljett.


Appar

  1. Välj vilken app du vill använda och ladda ner den/dem från App Store (Apple) eller Google Play (Android)
  2. Registrera dina uppgifter samt betalkort
  3. Leta reda på zonkoden som finns skyltad vid din parkering
  4. Sök på zonkoden i appen och följ instruktionerna.

Parkster

Med Parksters app kan du välja att parkera utan extra avgift. Det går också att parkera via sms och talsvar, mer info finns längre ner på sidan.

EasyPark

Du parkerar enkelt med EasyParks app även i många städer i resten av Europa. Parkera med EasyPark genom att ladda ner deras app eller med sms eller talsvar. Mer information om sms och talsvar finns längre ner!

Mobill

Med Mobill kan du parkera med antingen deras app eller genom sms-parkering. Se mer info om sms-parkering nedan!


Sms

Att betala med sms är ett utmärkt val för dig som inte har en smartphone eller inte kan betala med kort. Både Parkster, Easypark och Mobill erbjuder sms-parkering som inte kräver att man har en app. Observera att du behöver ett svenskt personnummer för att kunna betala med sms.

Så här gör du:

Sms-parkera med Parkster

Starta parkering:
1. Leta upp parkeringens zonkod. Du hittar den på en skylt i anslutning till parkeringen.

2. Skicka zonkod, registreringsnummer och personnummer till 0707-13 14 15. Exempel: 12345 ABC123 7106061325. För att din sms-parkering ska vara giltig behöver du försäkra dig om att du har fått ett svarskvitto till din mobil. Nästa gång du parkerar behöver du inte skicka ditt personnummer, det behövs bara vid din första parkering. Från och med andra gången du parkerar behövs bara zonkod och registreringsnummer.

3. Betala i slutet av månaden. Alla dina parkeringar samlas på en faktura.

Avsluta parkering:
1. Skicka ordet ”Avsluta” till 0707-13 14 15. Exempel: Avsluta

När du har avslutat din parkering får du ett sms som bekräftar att din parkering är avslutad. Då får du också en översikt som sammanfattar total parkeringstid och kostnad.

Mer information finns på Parksters hemsida, klicka här.

Sms-parkera med Easypark

Starta parkering:
1. Leta upp parkeringens zonkod. Du hittar den på en skylt i anslutning till parkeringen.

2. Skicka zonkod, registreringsnummer och personnummer till 010-333 44 00. Exempel: 12345 ABC123 ÅÅMMDDXXXX. För att din sms-parkering ska vara giltig behöver du försäkra dig om att du har fått ett svarskvitto till din mobil.

Avsluta parkering:
Skicka ordet ”Avsluta” till 010-333 44 00. Exempel: Avsluta. När du har avslutat din parkering får du ett sms som bekräftar att din parkering är avslutad.

Mer information finns på Easyparks hemsida, klicka här.

Sms-parkera med Mobill

Starta parkering:
1. Skriv ZON REGISTRERINGSNUMMER LÄNGD (hur länge du vill parkera). Skicka till 0700-861100 (till exempel: 401 ABC123 2h). Tänk på att lägga till ett mellanslag efter ZON och efter REGISTRERINGSNUMMER.

2. Du hittar zon-numret på skyltar och dekaler bredvid parkeringsautomaten eller på parkeringsplatsen/gatan.

3. För att ange längd i timmar, ange antalet följt av ett h, till exempel 2h eller 6h. För att ange längd i minuter, lägg till m, till exempel 25m 45m 90m. För att ange längd i dagar, lägg till ett d, till exempel 1d 2d. Om du inte anger längd får du en biljett som är giltig i normalt en timme.

4. För att förlänga din parkering skickar du en ny beställning genom att använda samma format som tidigare.

Avsluta parkering:
Vill du avsluta din parkering i förväg skickar du ZON REGISTRERINGSNUMMER STOPP till 0700-861100.

Mer information finns på Mobills hemsida, klicka här.


Talsvar

Med ett litet telefonsamtal kan du enkelt parkera via talsvar. Observera att du behöver ett svenskt personnummer för att kunna betala med talsvar.

Betala med talsvar via Parkster

Innan du gör din första talsvarsparkering behöver du registrera dig som Parkster-parkerare här. Efter det kan du talsvarsparkera precis när du vill.

Starta parkering:
1. Leta upp parkeringens zonkod. Du hittar den på en skylt i anslutning till parkeringen.
2. Ring 010-199 26 16 och följ anvisningarna.
3. Efter telefonsamtalet är din parkering startad. När din parkeringstid är på väg att gå ut får du ett SMS som berättar det. Då kan du välja att förlänga den på samma sätt som du startade den, eller låta den gå ut om du inte behöver den längre.

Avsluta parkering:
1. Ring 010-199 26 16 och följ anvisningarna.
2. Efter samtalet är din parkering avslutad.

Mer information finns på Parksters hemsida, klicka här.

Betala med talsvar via Easypark

Easypark erbjuder en talsvarsfunktion via sin kundtjänst, som hjälper till att starta parkeringen. För att betala din parkering med talsvar ringer du 077-087 00 00 och följer instruktionerna.


Vanliga frågor och svar

Kan jag betala med telefon även om jag inte har en smarttelefon?

På våra anläggningar kan du utöver app även betala för din parkering med sms eller talsvar. Både sms och talsvar fungerar även utan en smarttelefon. Läs mer om de olika betalmetoderna ovan.

Hur betalar jag för min parkering som turist?

Besöker du Lund från ett annat land och saknar svenskt personnummer betalar du för din parkering med en av parkeringsapparna Parkster, Easypark eller Mobill. Easypark fungerar i flera länder och är du redan kund hos dem parkerar du som vanligt även i Sverige. Även Parkster och Mobill fungerar för dig som turist.

Kom igång:

  1. Ladda ner någon av apparna.
  2. Fyll i dina uppgifter för att skapa ett konto.
    För att kunna skapa ett konto utan svenskt personnummer behöver du hos Parkster ange ett kreditkort som betalmetod. Hos Easypark och Mobill fungerar det med ett internationellt betalkort (Visa, Mastercard, American Express).

Parkera:

Om du tillåtit appen att använda GPS-positionering så kommer den automatisk att hitta parkeringsytor nära dig, men dubbelkolla att markören i appen är placerad på rätt plats där du parkerat din bil, och att zonkoden stämmer överens med den som visas på skylten där du parkerar. 

Använder du Easypark och anger zonkoden manuellt så kontrollera att zonkoden i appen visat rätt flagga för det land du befinner dig i. 

Var hittar jag mitt kvitto?

Du hittar kvitto på din parkering i respektive app.