Vi vill informera dig som parkör att vi inom en snar framtid kommer att börja avveckla våra parkeringsautomater. Användningen av automaterna på våra anläggningar minskar för varje år, och i dagsläget är det endast 2-3% av alla köp som görs via en automat. Samtidigt ökar driftkostnaderna för att hålla igång automaterna, och det blir allt svårare att hitta nödvändiga reservdelar. Många av automaterna har även gammal teknik som endast fungerar med 3G-nät, nät som i år stängs ned i hela Sverige.
Från och med juli 2025 går LKP därför över helt till telefonparkering på samtliga av våra anläggningar och på gatumark. Avvecklingen sker i etapper med start i maj.
Det är telefonparkering som kommer att ersätta betalautomaterna, och för att betala för din parkering kan du välja mellan tre olika alternativ: app, sms eller talsvar.
Här kan du läsa mer om telefonparkering
Parking Meters Are Being Replaced with Mobile Parking
We would like to inform you as a parking customer that we will soon begin phasing out our parking meters. The use of meters at our facilities has been steadily decreasing every year, and currently, only 2–3% of all payments are made through a meter. At the same time, the operational costs of maintaining the meters are increasing, and it is becoming increasingly difficult to find the necessary spare parts. Many of the machines also rely on outdated technology that only works on the 3G network—a network that will be shut down across Sweden this year.
As of July 1, 2025, LKP will therefore transition entirely to mobile parking at all of our facilities and on-street parking locations. The phase-out will take place in stages, starting in May.
Mobile parking will replace the payment meters, and to pay for your parking, you can choose between three options: app, SMS, or voice response.